Tallinna büroopindade turul on viimase poolaastaga konkurents märkimisväärselt suurenenud. Mitmed uued büroohooned valmivad üheaegselt just äärelinna: Mustamäele ja Kristiinesse. Ka kesklinna piiresse on rajamisel mitu uut ärihoonet.
2007. aastal lisandus äärelinna ca 40 000 m2 äripinda – peamisteks suundadeks Mustamäe ja Ülemiste City. Alustatud on lisaks ca 150 000 m2 büroopinna ehitusega, mis peaks valmima 2008.-2009. aastal. Tänases majandussituatsioonis, kus majanduskasv on pidurdunud ning seetõttu ka ettevõtted oma kulusid kokku hoiavad, võib arvata et kõiki projekte ei viida plaanipärasel ajal lõpuni.
Suurenenud valiku tingimustes ei ole ettevõtted sunnitud valima uut pinda suvalisse uude ehitatavasse ärihonnesse. Kaalutakse hoolikalt erinevaid aspekte: asukoht – hea infrastruktuur, mugav ligipääs nii töötajatele kui klientidele. Toetavate põhitegevustega ettevõtetega samas hoones või nende läheduses paiknemine; parkimine – piisav arv parkimiskohti, on üha suurema kaaluga nüanss. Parkimismugavus ja odavus on ka üks mõjur, miks ettevõtted soovivad näiteks kesklinnast äärelinna kolida; hoone arhitektuur – ettevõtted soovivad paikneda esinduslikes ja hinnatud ärimajades. Büroomaja esinduslikkus ja eksklusiivne arhitektuur mõjub ka firma imagole hästi; üürihind – kuna ettevõtted peavad majanduskasvu pidurdudes kulusid kärpima, siis mõjutab valikut ka üürihind. Üür ei ole siiski ettevõtete jaoks määravaim tegur, pigem lähtutakse valikul konkreetse hoonega kaasnevate positiivsete lisaväärtuste ja üürikulude suhtest.
Üheks heaks näiteks teistmoodi arhitektuuri ja lisaväärtuste koha pealt on ehitatav Eesti suurim ärikeskus Tammsaare teel, mis terviklikult valmib 2009. aastal. Hoone eripäraks on kindlasti selle julge arhitektuurne lahendus ja võimalus saada paljud teenused samast majast. Lisaks sellele ka asukoht liiklussõlmel ja head parkimisvõimalused töötajatele ning klientidele. Hoonesse tuleb Pegasuse hiigelsöögikoht mitme erineva saaliga ning uudse lähenemisena ärimajades on siin ka näiteks lastepäevakeskus, ilusalong, lillepood, autopesula. Käivad läbirääkimised ka spordisaali avamiseks.
Teistmoodi arhitektuurne lahendus ja lisaväärtused on kindlasti üürnike leidmise seisukohalt positiivsed tegurid. Loeb juba see emotsioon, millega töötajad hommikuti tööle tulevad – tavalisest karbist on paljud tüdinenud. Huvitav lahendus annab võimaluse kliendile paremini läheneda ning suurendada tema huvi.
Annika Jakobson
Uus Maa Kinnisvarakonsultantide kinnisvara analüütik